Marketing szeptany jest bardzo popularną formą na promowanie marki w Internecie. Zwykle firmy chcą, aby o nich mówiono. A marketing szeptany świetnie się do tego sprawdza. Głównym powodem, dlaczego w ostatnim czasie word of mouth marketing stał się taki popularny, jest fakt, że zmieniły się również zachowania konsumenckie. Przed dokonaniem zakupu zwykle sprawdzają oni opinie o marce lub sprzedawanym o niej produkcie, po to, aby dowiedzieć się co inni piszą na jej temat. Marketing szeptany na forach internetowych ma swoje plusy i minusy, czasami może doprowadzić do pogorszenia wizerunku firmy.
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany to działanie marketingowe polegające na wywoływaniu dyskusji wokół marki, produktu lub usługi, w sposób jak najbardziej naturalny, tak aby użytkownicy nie zauważyli, że są to działania reklamowe. Głównym jego celem jest dotarcie do potencjalnych klientów z informacją o marce. Jeśli użytkownicy zaczną ją rekomendować i polecać dalej, będzie to bardzo dobrze wpływało na jej wizerunek w sieci. Jednak marketing szeptany na forach internetowych prowadzony w sposób niedokładny i bez zaangażowania może wywołać więcej szkód niż pożytku, a odbudowa wizerunku w sieci, jest bardzo długą i ciężką drogą.
Marketing szeptany na forach internetowych
Marketing szeptany na forach internetowych jest stosunkowo łatwym sposobem na promowanie marki i pozyskiwanie linków. Natomiast ma on też swoje minusy, może pozyskiwać linki, które nie będą przynosiły żadnych korzyści, a to wiąże się ze stratą czasu jak i pieniędzy. Gdzie więc zdobywać wartościowe linki, a gdzie ich unikać?
Miejsca, które warto wybrać to:
- Takie, które są powiązane tematycznie z marką
- Mają małą liczbę linków wychodzących
- Miejsca, które są podlinkowane zewnętrznie i wewnętrznie
- Miejsca, które widoczne są w Google
Miejsca, których powinno się unikać to:
- Takie, które nie mają związku z tematem
- Mają bardzo dużo linków wychodzących
- Nie są widoczne w Google
W jaki sposób szukać miejsc, gdzie prowadzić marketing szeptany na forach internetowych? Sposobów jest dużo, można po prostu wpisać nazwę fora jaki interesuje daną markę. Na przykład: forum fryzjerskie, forum samochodowe, jednak może to nie przynosić zadowalających efektów. Lepiej będzie wpisać „słowo kluczowe inurl:forum”. Dzięki temu wyszukiwarka znajdzie wiele rezultatów, ponieważ pokaże strony pasujące do danego hasła i zawierają w swoim adresie URL słowo „forum”.
To wciąż jednak zadanie, które wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a wyniki mogą wyszukiwania mogą nie być zadowalające. Warto wiec skorzystać ze specjalnych narzędzi, służących właśnie do wyszukiwania miejsca na prowadzenie marketingu szeptanego na forach internetowych. Będzie to wtedy zdecydowanie łatwiejsze i bardziej efektywne.
Jakie są działania podejmowane w trakcie prowadzenia kampanii marketingu szeptanego?
Działania podejmowane w trakcie prowadzenia marketingu szeptanego muszą być przemyślane i odpowiednio zaplanowane, aby kampania przebiegała pomyślnie i przynosiła zamierzone efekty. Polegają one na:
- Wykonanie spisu bazy medialnej – przed rozpoczęciem marketingu szeptanego na forach internetowych, portalach, mediach społecznościowych i innych grupach, warto dokonać spisu takich z nich, które będą miały podobną tematykę co promowana marka. Na przykład sprzedając produkty do pielęgnacji włosów warto znaleźć fora fryzjerskie lub kobiece.
- Zaplanowanie działań – ten etap to planowanie wszystkich czynności jakie miałyby zostać wykonane w trakcie trwania kampanii marketingu szeptanego. A także warto ustalić tematykę treści oraz harmonogram ich publikacji.
- Wybór odpowiedniego zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii
- Przeprowadzenie kampanii z dużym zaangażowaniem
- Sprawdzenie efektywności kampanii oraz realizacji wszystkich celów
Marketing szeptany – więcej szkody czy pożytku?
Kampania marketingu szeptanego jest łatwym sposobem na popełnienie błędów, są to najczęściej:
- Brak wiedzy na temat produktu lub jego tematyki
- Nieodpowiednio dostosowany język do grupy docelowej
- Zbyt nachalne reklamowanie produktu
- Publikowanie postów na stronach, które są do tego nieodpowiednie lub niezwiązane z tematyką produktu
- Powielanie wpisów i umieszczanie tych samych na różnych forach w tym samym czasie.
- Rozpoczynanie dyskusji od postów reklamowych
Prowadzenie marketingu szeptanego na forach internetowych, nie należy do najłatwiejszych. Popełnianie niektórych błędów może źle wpływać na wizerunek marki w Internecie co przekłada się następnie na jego odbudowę, która jest bardzo trudna, a czasami nawet i niemożliwa.