Marketing szemrany, czyli druga strona marketingu szeptanego

Marketing szemrany, czyli druga strona marketingu szeptanego

W przestrzeni wirtualnej w ciągu ostatnich kilku/kilkunastu lat zaczęły pojawiać się różne formy marketingu. Jedne wyrastały z drugich i stawały się odrębną formą, a jeszcze inne były czymś zupełnie nowym, adekwatnym do obecnych czasów. Jest ich tak dużo, że każdy znajdzie wśród nich coś idealnego dla siebie. Nic więc dziwnego, że obok dobrze znanego marketingu szeptanego, pojawił się także marketing szemrany. Na czym polega marketing szemrany? Jakie przynosi korzyści i czy jest skuteczny? Spróbujmy się tego dowiedzieć!

Czym jest marketing szeptany?

Nazywany także buzz marketingiem zaliczany jest do marketingu plotki i taka w zasadzie jest też jego natura – chodzi o to, żeby dobrze mówiono o jakiejś marce, produkcie czy usłudze. A wszystko to ma wyglądać na zupełnie naturalny szum, ot ludzie gadają, bo lubią i muszą cały czas o czymś mówić. Istnieją różne formy marketingu szeptanego, np. trendsetting jest często wykorzystywany przez influencerów, którzy próbują wyznaczyć nowe trendy i zwiększyć popyt na daną usługę czy rzecz.

Zresztą social marketing bardzo silnie oddziałuje nie tylko na młodych odbiorców. Pozytywna rekomendacja znanej i lubianej osoby potrafi być na tyle przekonująca, że skutecznie wpływa na opinię innych. Inną formą marketingu szeptanego jest natomiast marketing wirusowy, który polega na rozsyłaniu najpierw do potencjalnych klientów a później przez nich samych treści, najczęściej w postaci filmiku, który wzbudza pozytywne reakcje.

Marketing szeptany, który sprzedaje ludziom dobre rekomendacje, lokuje produkt lub po prostu skłania do pozytywnej dyskusji o nich, to zgoła drugi biegun innego rodzaju działań, jakim jest marketing szemrany.

Co ma wspólnego buzz marketing z marketingiem rekomendacji?

Oba rodzaje działań marketingowych dążą do wzbudzenia pozytywnych skojarzeń i odbiorców i podzielenia się z nimi dalej. Zasadnicza różnica polega jednak na tym, że marketing szeptany może być, ale nie musi (choć często jest) odpłatny generowaniem pożądanych opinii. Jedna z jego formy, czyli evangelist marketing najbardziej przypomina marketing rekomendacji, gdyż podejmowane działania są na tyle subtelne, a jednocześnie tak bardzo angażują odbiorców, że ci sami z własnej woli podejmują się rekomendacji i przekonują innych, że warto kupić dany produkt.

Na czym polega marketing szemrany?

Sama nazwa nie brzmi zbyt zachęcająco i w istocie marketing szemrany ma dużo wspólnego z ”nieczystymi” działaniami. Jeżeli marketing szeptany robi wszystko, aby przedstawić daną markę, usługi czy produkty w jak najlepszym świetle i wywołać pozytywny szum, to marketing szemrany jest dokładnie jego odwrotnością. To generowanie negatywnych opinii i nieprzychylnych komentarzy, które mają na celu podważyć wizerunek marki i zniechęcić klientów do zrobienia zakupów. Powstały w ten sposób szum na pewno nie sprzyja firmie i wygląda wręcz fatalnie – szczególnie na początku drogi biznesowej. Raz stracone zaufanie bardzo trudno jest odbudować, niemniej jednak nie jest to niemożliwe…

Najczęstsze błędy w buzz marketingu

W zasadzie wszystkie błędy mają swój początek, w źle dobranych szeptaczach, którzy nie znają dobrze zasad działających tego rodzaju marketingiem i ich poczynania mogą odbić się bardzo negatywnie na wizerunku firmy. Bardzo źle odbierane jest powielanie treści i pisanie tego samego w zasadzie na różnych kanałach. Teksty niedbałe, o wątpliwej jakości, niepoprawne pod względem językowym także nie wpływają na korzyść marki. Korzystanie z fikcyjnych kont i ich szybkie porzucanie bardzo szybko wzbudza podejrzenia wśród internautów.

Brak swobody i rozeznania w działaniu najpopularniejszych kanałów social media, forach czy grup tematycznych bardzo szybko ukazuje sztuczność podejmowanych działań. Jeżeli szeptacz nie czuje się zbyt dobrze w swojej roli, nagminnie wspomina o marce, przesyła linki itd., to nie zagrzeje długo miejsca w marketingu szeptanym.
Absolutnym ciosem poniżej pasa jest natomiast przekazywanie informacji fałszywych a jeszcze gorsze ich zdemaskowanie. W końcu, jak mawiają – kłamstwo nie ma zbyt długich nóg i daleko nie ucieknie…

Marketing szemrany i jego jasne strony

Jeżeli można to tak nazwać, to marketing szemrany ma też swoje plusy. Mianowicie generowanie negatywnych opinii, działa skuteczniej niż pisanie o czymś w samych superlatywach i przynosi niemal natychmiastowe efekty. Z kolei jeżeli działania z zakresu marketingu szemranego nie były wcześniej opłacone i są szczerą opinią użytkownika, to mogą bardzo pomóc innym (wtedy odpłatny marketing szeptany staje się tą ciemną stroną).

Negatywna opinia i kłopoty wizerunkowe marki nie oznaczają jeszcze raz na zawsze pożegnania się z klientami. Firma, która potrafi przyznać się od błędu, wyciągnąć wnioski i rzeczowo odpowiedzieć na negatywny komentarz – zyskuje w oczach konsumentów i jest bardzo prawdopodobne, że kiedyś ponownie zdecydują się na zakup…

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *