Małe, lokalne przedsiębiorstwa zwykle mierzą się z problemem wyróżnienia się na tle dużych graczy na rynku. Pozyskiwanie przez nich klientów powinno odbywać się na rynku lokalnym. Często jednak organizacje takie nie wiedzą jakie działania podjąć, aby skutecznie promować firmę i tym samym pozyskiwać nowych, lojalnych klientów. Marketing lokalny jest właśnie zespołem działań promocyjnych, które polegają na zaspokajanie potrzeb mieszkańców i osób, które zamieszkują dany teren, jest to najczęściej teren, na którym działa przedsiębiorstwo. Marketing lokalny powinien być kompleksowo zaplanowany tak, aby nie wkradły się niepotrzebne błędy. Co to dokładnie jest marketing lokalny? W jaki sposób można go prowadzić?
Co to jest marketing lokalny?
Marketing lokalny jak już sama jego nazwa wskazuje, jest zespołem działań promocyjnych, które prowadzone są na określonym obszarze. Najczęściej jest to teren, na którym działa, mała, lokalna firma chcąca dotrzeć ze swoim przekazem reklamowym do mieszkańców określonego rejonu. Prowadzone działania polegają na opracowaniu planu marketingowego, który uwzględnia pewne różnice między obszarami pod względem potrzeb i wymagań mieszkańców. Podejmowane czynności są kierowane do grupy docelowej, która zamieszkuje wybrany teren, a terenem tym może być miasto, gmina lub powiat. Różnicą pomiędzy marketingiem lokalnym, a krajowym nie są wykorzystywane narzędzia, a właśnie odbiorcy, do których kierowane są podejmowane czynności. Odpowiednio poprowadzony marketing lokalny będzie dostarczał wymiernych korzyści organizacjom.
W jaki sposób prowadzić marketing lokalny?
Istnieje kilka sposobów na prowadzenie marketingu lokalnego. Obejmuje on zarówno bardziej tradycyjne formy promocji jak i oczywiście promocję w sieci. Jeżeli chodzi o promocje online to można wykorzystać Internet w następujący sposób:
- Media społecznościowe – pierwszym elementem na jaki warto zwrócić uwagę są oczywiście social media, które pozwalają firmom docierać nie tylko do lokalnych mieszkańców, ale do znacznie szerszego grona osób. Dobrym rozwiązaniem będzie również wykorzystanie grup na Facebooku, dzięki nim można pokazać się i dotrzeć do klientów, co więcej zostać przez nich zapamiętanym.
- Pozycjonowanie – kolejnym sposobem jest wykorzystanie pozycjonowania strony internetowej na lokalne frazy. Rozwiązanie to najczęściej jest dużo łatwiejsze niż pozycjonowanie ogólnokrajowe. Pozycjonowanie jest oczywiście bardzo korzystnym działaniem, ponieważ dzięki niemu można zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania i tym samym stać się bardziej rozpoznawalnym wśród użytkowników. Podjęcie takiej czynności znacznie ułatwi też pozyskanie potencjalnych klientów.
- Google Ads – wykorzystanie kampanie Google Ads, to również duże możliwości. Kampania ta umożliwia szczegółowe targetowanie wykorzystując płeć, wiek i tak dalej. Dzięki takiej kampanii link do strony będzie wyświetlał się nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania to oznacza, że będzie ona bardziej widoczna i dopasowana do konkretnej grupy odbiorców.
- Wizytówka w Google – jeszcze jednym dobrym rozwiązaniem będzie wizytówka w Google, która jest profilem firmy w wyszukiwarce internetowej i która umożliwia publikowanie na niej wszystkich podstawowych informacji na temat przedsiębiorstwa, takich jak nazwa, godziny otwarcia, adres email, lokalizacja, a także pojawiają się tam opinie i rekomendacje klientów, którzy odwiedzili przedsiębiorstwo. Firma ma możliwość odpowiadania na pojawiające się tam pytania i wątpliwości, dzięki czemu można budować tam również wizerunek organizacji.
Skuteczne działania marketingowe
Podejmowanie działań marketingowych to niezbędne czynności, które pozwolą firmie zwiększać swoją popularność. Zdarza się jednak tak, że firmy nie do końca wiedzą jak się do tego zabrać. Aby podejmowane działania marketingowe były skuteczne trzeba na samym początku stworzyć plan marketingowy, dzięki któremu zarządzanie będzie dużo łatwiejsze, a kontrola nad poszczególnymi etapami będzie możliwa, warto więc zastanowić się nad celem prowadzonych działań oraz wymaganiami i potrzebami firmy, kolejno określić trzeba też odbiorców, do których kierowany będzie przekaz, tak aby móc zastosować odpowiednie narzędzia. Jednych z podstawowych działań jest oczywiście aktywność w sieci.
To działanie wymaga dużej cierpliwości i systematyczności. Media społecznościowe są takim miejscem, które najczęściej jest wykorzystywane przez organizacje do promocji swoich firm. Na samym końcu prowadzonych działań trzeba oczywiście analizować efekty i wyciągać z nich wnioski.